2018. szeptember 30., vasárnap

Olümpia

A görög nyaralásunk alatt egy hosszabb kirándulást tettünk, mégpedig Olümpiába (Olimpiába…). Korinthos felől 3 úton is eljuthatunk ide: északon, a Korinthoszi öböl mentén jó utakon; középen, a hegyeken át kanyargós hegyi utakon; és délről, kicsit kerülve, de szintén jó minőségű autóúton. Szerintetek melyiken mentünk? :) Természetesen középen… Milán (legnagyobb fiunk) irántunk érzett szeretete valószínűleg jelentősen csökkent, mert végig szédült és hányingere volt… Szerencsére komolyabb baja nem lett, és azt ő is elismerte, hogy a táj gyönyörű! Hatalmas hegyek között apró falvakon vágtunk át, csupa zöld és nyugalom vett körül bennünket. Olümpiába megérkezve már hátramaradtak a hegyek, az ókori tornajátékok helyszíne síkságon (dombok között) fekszik.
A modern Olümpia önmaga kicsi falu, temérdek üzlettel és étteremmel, még több turistával… sok szót nem érdemel. Ami igazán érdekes, az ókori romok és mellettük az Archeológiai múzeum. A bejárathoz közel le tudtunk parkolni, és először a múzeumot néztük meg. Nagy, tágas termekkel és rengeteg kiállítási tárggyal… Lehetetlen felsorolni mindent, de láttuk a Szárnyas Niké szobrot, Praxitelész Hermész szobrát, Pheidiasz alkotásait, stb. Megismerkedtünk egy kedves japán hölggyel, a 80 éves apukájával járták Görögországot. (Megbeszéltük, hogy a 2020-as tokiói olimpián majd találkozunk…) Az épület után kimentünk a szabadba, és végigjártuk a romokat. Itt sem állnék neki mindent felsorolni, de láttuk a Zeusz templom maradványait, a tornacsarnokot (Gümnasziont), a küzdőteret (Palaisztrát), Philippeiont (győzelmi körtemplomot), vendégházat és a stadiont. Ez utóbbi 192,25 m hosszú és 30 m széles – a 2 kicsi körbefutotta (na jó, futkorászta…) A romok mellett mindenütt többnyelvű táblák segítik az eligazodást, és sok a fa, ami a 36-37 °C-os melegben nagyon jól esett. Egyedül egy dolgot nem találtunk: azt az emlékoszlopot, amibe Pierre de Coubertin báró bebalzsamozott szívét tették. A báró hozta létre a Nemzetközi Olimpiai Bizottságot, indította el az újkori olimpiákat, illetve alkotta meg az olimpiák jelképét, az ötkarikát. Tőle származik a „Nem a győzelem, hanem a részvétel a fontos.” mondás is… Hát mi derekasan résztvettünk a sétában, közel fél napot töltöttünk itt. És visszafelé már a nem kanyargós északi úton mentünk… :)

A tények:
Az ókor legfontosabb sporteseményét itt tartották, Olümpiában, Kr. e. 776-tól rendszeres időközönként, négyévente. Az ókori olimpiai játékokon csak egyéni versenyzők küzdöttek a győzelemért, és csak férfiak. A győztesek koszorút, elismerést, pénzt és szobrot kaptak (melyet a szülővárosukban állítottak fel). Olümpia területe semleges volt, az ókorban a sportjátékok ideje alatt a háborúk is szüneteltek. Az utolsó olimpiát Kr.e. 261-ben jegyezték fel.

kis hegyi falu odaúton...