Milyen furcsa… itt
repülünk India felett 10 km magasan, és lassan, de biztosan közeledünk Moszkva,
majd Budapest felé. Várnak otthon a gyerekek, és mi is őket…
1 hónapja még
hihetetlen messzinek tűnt ez az utazás, most pedig már repülünk haza Bangkokból.
De kezdjük az elején…
Somával 15 éve (november 22-én) egy ködös őszi napon megismerkedtünk. Nem
tudom, hogy másnak volt-e már ilyen érzése, de ott és akkor, amikor mosolyogva
belépett a koleszomba – és az életembe… -biztosan tudtam, hogy sokáig marad. 1
évvel később eljegyeztük egymást, 2 évre rá összeházasodtunk, és hamarosan
megszületett Milán. Teltek múltak az évek, és megérkezett Gergő és Zalán – a két
csodálatos kisebbik fiunk -, így lett teljes a családunk. Közben rengeteget
dolgoztunk. Szinte a semmiből indultunk, és most egy egyhetes thaiföldi nyaralás
áll a hátunk mögött. Hosszú volt idáig, és sokszor nehéz. Hiszem, hogy a
boldogság nem a szerencse kérdése. hanem meg kell dolgozni érte. Ugyanúgy, mint
a pénzért… Rengeteg időt és energiát kell fektetni a másikba, a szerettünkbe,
csak így lehetünk boldogok és sikeresek – csak így van értelme az életnek. (Nem
akarok álszenteskedni, fontos a pénz is, de mit sem ér, ha nincs kivel megosztani.)
Nekem van… 4 pasival. :) Mindegyik igen erős természet, de
makacsságban egyelőre én vezetek. Soma ereje és higgadtsága tartja össze a
családot, szó szerint a hátán/tenyerén hordoz minket – mikor hol… Ám néha ő is
kileng, mint pl. ezzel a bangkoki úttal. Mert hát kitalálta, hogy a 15 éves
évfordulónkra repüljünk el Thaiföldre. Meglepetésnek szánta… Sikerült.
Lefoglalta a repjegyet és a szállást, nekem már csak mennem kellett. Igaz,
közben kitaláltam, hogy vigyük Milánt is. 13 éves, nagyon tetszene neki, és
ráadásul a szállásunk pótágyazható – a repülőjegyen kívül szinte ingyen van a
gyerek… Soma szerencsére jól tolerálja az őrültségeim (vagy csak egyszerűen már
megszokta?!), mindent átfoglalt. És így november 17-én elindultunk…
Mivel a gépünk
délelőtt szállt fel, már előző este elmentünk Pestre, egy kis motelben aludtunk
Ferihegyhez közel. Még ezen a napon a reptéren váltunk pénzt is. Thaiföld
hivatalos pénze a Bath (2018 novemberében 1 Bath = 8 Ft) – ezt nem árulják
nálunk… Gondolkodtunk, mit is vegyünk, végülis fele-fele alapon Eurót és Dollárt
váltottunk. Igazából nem tudom, melyik a jobb, amikor megérkeztünk Bangkokba,
mindkettőt simán átváltották Bathra.
Még pár szót a
repülésről… Budapestről Moszkvába az út 2,5-3 óra, Moszkvában vártunk a
csatlakozásra 3,5 órát, majd továbbrepültünk Bangkokba 10 óra alatt. Tehát
összesen 16 órát voltunk úton… Időközben átléptünk 6 időzónát (Moszkvában +2,
Bangkokban +6 órát kell hozzáadni a mi időnkhöz). Délelőtt indultunk
Magyarországról, éjjel 2-re értünk a thai fővárosba, szikrázó napsütésbe és 34
°C-ba érkeztünk. Igen, hajnal 2-kor sütött a Nap, hiszen ott már reggel 8 volt…
A bangkoki reptér hatalmas, és kb. 30 km-re van a várostól. (Jótanács az
először ideutazóknak: hazafelé legalább 3 órával hamarabb el kell indulni, hogy
biztosan elérd a géped!) Soma még a reptéri taxinkat is lefoglalta előre a
neten, minden flottul ment. Igaz, mikor kiléptünk a reptéri terminálból – pulcsiban,
csizmában, hiszen Moszkvában még havazott… - mellbevágott a meleg. „Csak” 34 °C,
de nagyon magas páratartalommal.
Bangkok tényleg más…
hangos, színes, óriás. Televan fényekkel, szagokkal, érzésekkel. Odaúton a
repülőn Fejős Éva Szeretlek, Bangkok könyvét olvastam, ez igazából egy riportkönyv
a városról, a thaiokról, a egész távolkeleti életszemléletről (…és persze Éva
életéről is). Ezekután kíváncsian vártam, mit kapok. Most már nyugodtan
mondhatom nagyon sokat. Szeretem a thaiokat, nyugodtak, mosolygósak – nem kényszerből…
-, segítőkészek. Vegyük pl. a közlekedést… európai fejjel a teljes káosz! Zebra
még néha akad a nagy utakon, de lámpa nincs. Ha elég sok gyalogos összegyűl,
nekiindulnak, és az autósok megvárják míg mind átérnek. Olvastam cikkeket a
taxis és tuk-tukos átverésekről… biztos van ilyen, de mi 2 olyan rendes sofőrt
fogtunk ki, hogy csak na! 2 középkorú férfit… A tuk-tukos a pici nyitott
kocsijával úgy szlalomozott az óriási forgalomban, mint Schumacher fénykorában;
a Királyi palotához (kb. 5-6 km-nyire) kemény 100 Bathért (=800 Ft) vitt el
bennünket, és útközben még tanácsokat is adott, mit nézzünk meg. A taxisunk
pedig az utolsó előtti napunkon a Chatuchak piacra fuvarozott, és megbeszéltük vele,
hogy másnap reggel értünk jön a hotelünkhöz, kivisz minket a reptérre. A kb. 30
km-ért 500 Bathot (=4000 Ft-ot) kért… Izgatottan vártuk, ott lesz-e reggel… Nem
volt ott. De elküldte az egyik taxistársát, aki ideadta a mobilját, a „taxisunk”
volt a vonal túloldalán. Elnézést kért, hogy nem ő jött, de még a reptéren volt
egy másik fuvarral, és nem akarta, hogy miatta esetleg mi elkéssünk. Sajnos nem
tudom, a sofőreink nevét, de mindegyik tündéri ember volt! Utaztunk a
Skytrain-nel is… ez a thai magasvasút (mint nálunk a metró, csak az utca felett
5-10 méterrel). Modern, gyors, pontos. Mindig dugig van, és állandóan hűtik. A
légkondi benne kegyetlen! Leizzadva a 30-40 °C-ból beszállsz a 19 °C-be… hááát…
dermesztő. A bangkokiak másik kedvenc utazási módja: a hajó (kicsi, kézi
evezésű vagy motoros csónak, kishajó, nagyhajó – minden jár a Chao Phrayán). Felszállás
előtt a kompnál kell megvenni a jegyet, amit a hajón ellenőríznek. A kalauz
sokszor a hajón kívül jár körbe, belül televan… Úgy ugrálnak a dolgozók a hajó
és a kompállomás között, mint az akrobaták. Mivel időhöz kötöttek –
menetrendjük van -, szinte mozgás közben szálltunk ki-be mi is, utasok. Olyan
gyorsan mennek egyik állomásról a másikra, hogy a városi legenda szerint
sokszor lemarad a kalauz… Ja, és a kalauz állandóan fütyül. Nincs sípja, csak
úgy magától és hangosan… és cifrázza. Biztos van jelentése a különböző
füttyöknek, de mi nem jöttünk rá.
Ennyit elöljáróban.
Ígérem, a következő részben írok a látnivalókról is…!
felhők felett...
az Aeroflot gépeken minden ülés előtt ilyen monitor van (filmet is nézhetünk, zenét is hallgathatunk rajta a repülési infókon túl)
egy átlagos forgalmú utca Bangkokban
villanyszerelés thai módra... a közlekedés megy tovább
tuk-tuk(ozás)
kompmenetrend
csónakok...
...és hajók
a Skytrain, Bangkok szupermodern magasvasútja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése