2018. február 17., szombat

A szentjánoskenyérfa szigete I.



Most nézem, hogy mennyire elmaradtam egy ígéretemmel… Még a legelső bejegyzéseim között írtam Pagról, és egy otthagyott gyűrűről, illetve egy másik ékszerről, ami azóta is megvan. Hát jöjjön most Vis, és az eljegyzési gyűrűnk története…
Vis gyönyörű kis sziget Horvátország és Olaszország között, épp ezért az „átkosban” (…pár évtizede) mint védőbástya szerepelt a kapitalizmussal szemben. Ennek nyomait mi is láttuk, de erről majd később mesélek…
Történetünk egy szép nyári délután indult, amikor is anyósom, apósom, én és Soma nekiindultunk a nagyvilágnak… Soma szüleit nagyon szeretem, igazi jó emberek. Végigdolgozták az egész életüket és még sosem voltak külföldön nyaralni. Örülök, hogy sikerült rábeszélni őket! Egy délutáni és éjszakai vezetés után hajnalban már Splitben voltunk. Nézelődni nem igazán volt időnk – álmosak is voltunk… - fél 9-re futott be a kompunk, egy 4 emeletes nagy hajó. A beszállás (kocsiké és utasoké) hasonló volt, mint Görögben. Az autókat és kamionokat az alsó szinteken cm-ekre egymástól bezsúfolva helyezték el, a felső szintek pedig az utasoké voltak. 11-re értünk Visre – a szigetre és a városba is, innen pedig egyenest Komisa-ra autóztunk. Komisa-n – ahogy az ottaniak ejtik: Komizsán – volt a szállásunk, konyha-étkezős, 2 hálószobás, erkélyes, mindennel felszerelt, full-os 2. emeleti magánlakás. A házinéni is aranyos…
Másnap késő reggel keltünk csak fel, nagyon jólesett! Reggeliztünk, majd kimentünk a tengerre. A strand a város szélén, a templom mellett van. (A templomot “Gospa ad Gusarica”-nak hívják, ami nagyjából “Kalózoktól védő Miasszonyunk”-at jelent) Igazából bárhol lehet Komisa-n fürödni, de csak itt van hosszabb, folyamatos szabad partszakasz. A tengerpart kavicsos, nehéz rajta menni (vagy csak én vagyok finnyás? :), a víz befelé 8-10 méterre válik 2-3 méter méllyé. A kavicsok között – se a szárazon, se a vízben – alig van csiga, kagyló. Ez elszomorított… Soma hozott fel nekem búvárkodás közben pár tengerisün vázat, azok nagyon szépek. Kár hogy itt a tengerben kevés az élet. Bár anyósom szerintem nem így látta, több medúza is megcsípte. Késő délután papával elindultunk túrázni. A házunk mögött felmentünk a kövesútra, és onnét a közeli bencés templomig. Útközben több kiló fügét és szentjánoskenyeret szedtünk és ettünk…  A szentjánoskenyérfa a sziget jelképe. Kb. 3-5 méter magasra nő, szárnyas levelei vannak és hosszú, keskeny (8-10 cm-es) termései. A termés ehető, édeskés, csak a benne lévő magvak nem. A magok annyira egyforma súlyúak, hogy régen az arany és más drágakövek mérésére használták. Így a szentjánoskenyér latin nevéből (Ceratonia siliqua) ered a karát szó… Manapság a szentjánoskenyeret élelmiszerek sűrítésére és (baba)tápszerekbe használják. Láttunk egy nagy – ismeretlen – fát is, aminek 3 törzse volt, és ahogy apósom odament, rengeteg lepke szállt fel az ágai közül. Úgy tűnt, mint valami mesejelenet… Hamarosan felértünk a bencés kolostorhoz. Sajnos bemenni nem tudtunk – zárva volt -, csak körbesétáltuk. A templomot a XII-XIII sz.-ban építették (több lépcsőben), és Szent Miklósról, a hajósok és utazók védőszentjéről nevezték el. Az épület mellett van a város temetője. Késő délután Somával lementünk vásárolni vacsorának valót, és bementünk az egyik ékszerészhez is, kinéztünk egy szép arany kísérőgyűrűt. (Terveztük az eljegyzést…) A gyűrű nem egy, hanem 3 aranykarika – egy fehér-, egy vörös- és egy sima arany – ‘összefonva’, kb. 20000 Ft. Idehaza még nem láttam ilyet. Egyelőre nem vettük meg, csak félretetettük.
Következő nap elindultunk kocsival túrázni a szigeten. Komisa és Vis között 2 út van: egy rövidebb (kb. 5 km) és egy hosszabb (~8 km), ami kacskaringósabb, sok falut érint. Mi az utóbbin mentünk; jó meredek az út, ráadásul a sziklás tengerpart mellett vezet, élveztem. Podhumljén át Podspiljéig mentünk, itt elkanyarodtunk a Tito-barlang (Titova spilja) felé. 1944-ben itt élt Tito, innen irányította az ellenállást. Szemben van egy másik, kisebb barlang – ez volt a vezérkar főhadiszállása. Jelenleg pár kivájt, üres sziklaüreg az egész ismertető táblákkal, de érdekes. A barlangokhoz lépcső vezet – jó kis cardio-edzés -, bár lehet szamarat is bérelni. Mi gyalogoltunk. Rengeteg a kabóca és a gyík. Vist kb. ugyanolyan meredek úton lehet megközelíteni, mint Komisat. Ezután jött Vis… Vis a sziget székhelye, bár kevesebben laknak itt, mint Komisan (2500 fő). Szép kisváros, a kompkikötőjét már megismertük megérkezésünkkor… Elsétáltunk a parton a Battery Museum felé, kiderült, hogy ez a fellegvár (Batereja) helytörténeti kiállítása. Nem volt nyitva… Strandot se találtunk… Mamáék haza akartak menni. Zoli mérges volt… Én szerettem volna megnézni a Prirevo-félszigeten levő Szent-Jeromos ferences kolostort, ami a város másik végében állt. Elegem lett… Mondtam is, hogy elmegyek, megnézem a kolostort, aztán meg megyek haza busszal. Ők meg azt csinálnak, amit akarnak. Ezzel el is indultam… sajnos a templom nem volt nyitva. Amikor visszaértem, Somáék nem voltak sehol. A kikötő melletti utazási irodában megkérdeztem a Komisa-ba induló buszok menetrendjét, és leültem a pálmaligetbe, nézelődtem. A buszom indulásáig kb. 1 órám volt még. Pár perc múlva jött Soma – hazavitte a szüleit -, és visszaautókázott értem. Nagyon haragudott rám… az úton egy szót sem szólt. Hazaérve Komisara, este papával bementünk a várnál (óratoronynál, a móló mellett) a tengerészeti-hajózási múzeumba. A földszinten halászeszközök és egy középkori halászcsónak (1585-ös, Falkusa a neve…) van kiállítva, az emeleten pedig hálók és különféle tengerészcsomók láthatók. Legfelül ki lehet állni a tetőre nézelődni, régen itt őrbástya lehetett. Múzeumként 1986-tól működik.

 Komisa


 kolostor

 a mese-fa

 ???

 Tito-barlang

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése