2019. szeptember 22., vasárnap

Gleccsertúra

Olaszországból Ausztriába jövet megálltunk (az osztrák) Tirolban, Innsbrucktól nem messze. Mivel Innsbruckban csak igen borsos árú szállásokat találtunk – igaz utolsó pillanatban kerestük… -, ezért a környező üdülőfalukat vettük szemügyre, és így kötöttünk ki Neustift im Stubaitalban… Gyönyörű a hely! Képzelj el, kedves Olvasó egy négyezres lélekszámú, szépen karbantartott, igazi tiroli stílusban felépített kis települést, magas hegyekkel körülvéve, olyan tiszta levegővel, hogy vágni lehetne. Na, itt szálltunk meg… A faluban sok érdekesség nincs, a turizmusra épít – sok a hotel, apartman. Ami viszont feltűnő, hogy bár pici, de mindene megvan, jó pár étterem, bolt, játszótér; van orvosi rendelője, tűzoltósága és még hegyimentői is. A környező hegyekbe kiépített utak, ösvények vezetnek – kipróbáltuk, elgyalogoltunk egy közeli vízeséshez, csudaszép volt! A lustábbakat pedig felvonó viheti fel a csúcsra, ahol óriás napóra, különböző sportolási lehetőségek és további túraútvonalak várnak… Télen szerintem itt hatalmasakat lehet síelni… Mi a Pfandl apartmanban szálltunk meg, kedves személyzetű, tüchtig kis szállás volt. A fiúkat egyik este sem kellett altatni, a jó alpesi levegő és a sok séta megtette hatását…
A közelben található Top of Tirol, egy csúcskilátó 360 fokos körpanorámával a Nagy Izidor hegygerincén, 3200 méter magasan. Természetesen lentről indultunk, a Stubai gleccser völgyállomásáról, és kabinos felvonóval mentünk felfelé. A középállomáson csak átszálltuk, és folytattuk az utunkat tovább… A hegyállomáson már végetért a lebegés, itt kiszállhattunk. Fura volt a csípő szél és a hideg. Csak Soma és Milán volt elég bátor, hogy a zord körülmények között kimerészkedjen a kilátó végéhez. Én a kicsikkel nem kockáztattam a csúszós lépcsőket a mélység felett… megvártuk őket. Miután visszatértek, beültünk ebédelni a helyi „gleccser étterembe”, illetve vettünk pár apró szuvenírt a boltban. (Megjegyezném, hogy az itteni Jochdohle étterem Ausztria Ausztria legmagasabban fekvő étterme.) Odakinn kipróbálták a gyerekek a mamut-csúszdát – stílusos… -, majd visszatértünk a völgybe.

A tények:
Stubai-gleccser 12 négyzetkilométeres területe Ausztria legnagyobb egész évben nyitva tartó télisport-terepe. Magas fekvésének (1750 – 3200 m) köszönhetően októbertől egészen júliusig garantáltan hóbiztos. 110 kilométernyi lesiklópályát vonultat fel, melyek közt minden tudásszintnek akad megfelelő: a könnyű, széles, kezdőknek ajánlott pályáktól egészen a profik igényeire szabott buckapályáig és komoly síútvonalakig. További sportos lehetőségekkel szolgál egy snowboard-funpark, két állandó versenypálya, a sebességmérő szakasz, a kalandos csőcsúszda-pálya, a 4,5 kilométernyi sífutópálya és egy jégmászó-torony.

úton Olaszból Tirolba...

a szállásunk

na így lehet tönkrevágni a természetet... a turisták kiszedegetik a köveket a patakból, így az élhelyeket teljesen felbolygatják - de szép tornyokat építenek

óriás napóra, ködben

indulás a gleccserhez

...és fenn a csúcson

nem csak gusztusos, finom is!