2018. május 27., vasárnap

Ahol égig érnek a fák (Zakopáne)


Krakkóban tett látogatásunk után – hazafelé… - megálltunk Zakopánéban. Zakopáne számomra anyum elbeszéléseiből volt ismerős, pár évtizede az ÁFÉSZ-szel kirándult erre… akkor én még kisgyermek voltam. A legfőbb dolog, ami megragadt bennem a történetből, hogy itt nagyon-nagyon magasak a fenyőfák. Ráadásul mostanság nagyon felkapottak lettek a Zakopánéba menő egynapos buszos utak (oda-vissza Magyarországról, pár óra Lengyelországban… hááát… nem nagy pihenés lehet.) Kíváncsian vártam, mit is fogunk látni…
Krakkóból viszonylag gyorsan, kb. egy óra alatt odaértünk – Zakopáne a lengyel-szlovák határnál található, a Magas Tátrában. Az első meglepetés akkor ért, amikor rájöttem, hogy a város nem több ezer méter magasan fekszik, hanem csupán 838 m-en (…a völgyben). A második meglepetés pedig a mérete – őszintén szólva, én nagyobbnak gondoltam! Zakopáne egy pár tízezres lakosú kisváros, de amikor sétáltunk benne, nekem inkább pár ezresnek tűnt. Tény, hogy rengeteg a turista, rengeteg az árus és a bolt; a főutcán (Krupówki utca - Zakopane sétáló- és bevásárlóutcája) egymást érik a sajt- és fagyiárusok. Természetesen sok az étterem is, naná, hogy kipróbáltuk az egyiket. Tradicionális – igazi lengyel – hústálat rendeltünk… Szó se róla, emberes adagokat kaptunk! Finom volt és rengeteg…
Amit viszont nem néztünk meg és nem próbáltunk ki: a felvonók… Zakopánénak hála, most már legalább tisztában vagyok a felvonók típusaival. Van a libegő, ez tulajdonképp a ülőszékes felvonó; van a lanovka, ez a kabinos felvonó – mindkettő felülről rögzített, „dróton lóg”. A harmadik típus pedig a sikló, ami síneken jár és szintén zárt. Mindhárom megtalálható itt, velük lehet feljutni a hegyekbe. Nyáron a túrázók, télen pedig a síelők használják…
Zakopáne körül az erdők, a táj meseszép. És igen, valóban hatalmasak a fenyőfák!

A tények: 
Zakopane a Magas-Tátra lengyel részének legfontosabb városa. Lengyelország téli központja, és egyben a határ mindkét oldalának legnagyobb olyan városa, amely közvetlenül szomszédos a Tátra ívével. Teljes népesség 27 490 fő, és a várost évente hárommillió látogató keresi fel.

 a táj...





 ...és egy kis lengyel ebéd

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése